Jaki hosting będzie najlepszy pod sklep internetowy? Z powodzeniem możesz przyjąć, że każda strona www potrzebuje pewnej przestrzeni dyskowej na pliki strony, na teksty, grafikę, zdjęcia, filmy, ale nie tylko. W przypadku e-sklepów są to także dane klientów, dane nowych towarów, być może faktury, a na pewno na wiadomości e-mail. Który hosting udźwignie to wszystko?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jaki wybrać hosting pod sklep internetowy?
  • Hosting współdzieony, VSP, dedykowany - jakie różnice?
  • Co powinien mieć dobry hosting pod sklep internetowy?

Hosting pod sklep online - wstęp

E-commerce to nieskończone możliwości. Możesz sprzedawać dziesiątki tysięcy produktów do kilkudziesięciu krajów, generować milionowe obroty, a to wszystko można osiągnąć w pojedynkę i bez magazynów. Ale z całą pewnością przyda się przemyślany i świetnie wykonany sklep internetowy oraz niezawodny hosting. Bo nawet sklep internetowy za miliard dolarów będzie bezwartościowy, jeżeli będzie niewidoczny w Internecie.

Wybierając hosting pomyśl o przyszłości!

Dobrze zacząć od zrozumienia potrzeb własnego biznesu, bo dla e-sklepów pewne rzeczy są standardem.

Z powodzeniem możesz przyjąć, że każdy e-sklep potrzebuje jakiejś przestrzeni dyskowej na pliki strony, na teksty, grafikę, zdjęcia, filmy, a także dane klientów, dane nowych towarów, być może faktury, a na pewno na wiadomości e-mail. Każdy potrzebuje wygenerować trochę ruchu w Internecie, a więc chodzi o transfer. Każdy powinien działać szybko i bez przerw. Każde rozwiązanie e-commerce to także bazy danych. No i przyda się opieka techniczna, co najmniej człowiek, który odbierze telefon i coś wyjaśni, pomoże lub załatwi.

Spójrz na to z punktu widzenia biznesu. Dzisiaj Twój e-sklep ma być może 50 produktów, a może 10 tysięcy. Ale bardzo prawdopodobne jest to, że za rok będzie ich dwa razy więcej. Nie oszczędzaj na przestrzeni dyskowej. Weź też pod uwagę, że 5 gigabajtów e-maili to wcale nie jest dużo. Jeśli masz 5 osób do obsługi klienta, to wszyscy oni w rok zabiorą 25 gigabajtów przestrzeni na serwerze.

Z pewnością Twój informatyk sprawdzi, jaki ruch wygenerował w Internecie e-sklep. Weź jednak pod uwagę to, że wciąż go promujesz, wciąż płacisz za to, aby jak najwięcej osób go odwiedzało. Czy za rok będziesz mieć 2 razy więcej użytkowników? A może 10 razy więcej? Nie wiadomo. Ale weź to pod uwagę.

Hosting ze swojej definicji jest usługą gwarantującą zdalny dostęp do określonych plików. Ale żadna firma świadcząca tego typu usługi nie ogłasza na swojej witrynie, że „u nas Twój e-sklep będzie miał przerwy w działaniu tylko 3 razy na dobę” lub „tylko 250 firm ma szybsze serwery od naszych, za to aż 450 ma wolniejsze”. Tu przyda się wiedza: Twoja lub innych. Opinie na temat jakości, którą oferuje dana firma.

A opieka techniczna, tylko tak zwany support, to coraz częściej przedmiot mitów i dowcipów. Sprawdź, jakie dokładnie wsparcie techniczne oferuje dana firma, a potem i tak zweryfikuj te informacje. Rynek jest pełen hostingodawców: nader często okazuje się, że wielkie firmy, którym wydaje się, że mają już pozycję monopolisty, mogą lekceważyć potrzeby swoich klientów. W świadomości wciąż są dużą i godną zaufania instytucją, zaś wśród praktyków uchodzą za sabotażystów Twojego biznesu.

Pisząc krócej: oceń swój biznes i pomyśl, jaki być może będzie za kilka lat. Inne potrzeby ma międzynarodowy e-commerce zatrudniający 300 osób, a inne jednoosobowa działalność typu „handmade”.

Jakie parametry hostingu dla sklepu internetowego?

Co jest najważniejsze w hostingu w przypadku sklepu internetowego? Część z nich wymieniliśmy powyżej, ale teraz zbierzemy najistotniejsze informacje w pigułce. Zobaczmy.

Pojemność konta

Pojemność hostingu/serwera to nic innego, jak przestrzeń na wszelkiego typu dane, w tym kod tworzący stronę www, pliki graficzne, pocztę e-mail itp. itd. Sklep online to nie mały blog, a bardzo zasobożerna witryna internetowa, która zwyczajnie potrzebuje bardzo dużo wolnego miejsca.

Zalecamy im wiecej przestrzeni dyskowej GB (najlepiej szybkie dyski SSD!), tym lepiej. W tej kwestii nie ma co oszczędzać!

Transfer danych

Kolejna bardzo ważny parametr każdego hostingu, tym bardziej hostingu pod sklep online. Transfer to nic innego, jak ilość danych przesłanych z serwera do klienta. Ten otwierający osobne podstrony generuje transfer danych. Im bardziej rozbudowane podstrony i więcej ważące (a pliki graficzne potrafią swoje ważyć!) tym większy pobór transferu. 

Wybierając hosting pod sklep internetowy nie masz wyjścia - musisz postawić na hosting z nielimitowanym transferem miesięcznym. Chyba nie chcesz ryzykować sytuacji, gdy np. w połowie okresu rozliczeniowego nie będzie się dało wejść na Twój e-sklep ze względu na wyczerpany transfer!

Polska lokalizacja i własny adres IP

Polska lokalizacja serwerowni ma niemal same zalety. Przede wszystkim jest to (teoretycznie) znacznie niższy PING, a także pewność pomocy technicznej/supportu w j. polskim. To wszystko może też przekładać się na szybkość wczytania strony, która ma spory wpływ na konwersję. A przecież na wysokiej konwersji Ci zależy!

Backup i bezpieczeństwo

Twój hostingodawca musi zapewniać cykliczne kopie bezpieczeństwa, aby w razie np. ataku hakerskiego móc przywrócić utworzoną kopię. Ważny jest nie tylko skuteczny backup, ale też wysoki poziom bezpieczeństwa.

Dobrze, gdy hosting zapewnia ochronę AntyDDoS i ma wbudowanego firewalla i/lub antywirusa. Przezorny zawsze ubezpieczony!

Jaki typ hostingu wybrać dla e-sklepu?

Są 3 możliwości. To łatwy i czytelny podział, który w dodatku bardzo ułatwia wybór dalszych działań.

Hosting współdzielony dla sklepu internetowego

Po pierwsze, tak zwany serwer witrualny albo serwer współdzielony. Jest to najtańsze rozwiązanie i polecane w równym stopniu blogom lub zwykłym witrynom internetowym, jak i e-sklepom. Dobre pakiety jesteś w stanie kupić za kilkanaście złotych miesięcznie (to opłata abonamentowa). Na czym to polega? Na jednym serwerze wyodrębnione są przestrzenie dla kilku czy kilkudziesięciu witryn internetowych. Oznacza to, że jedna maszyna obsługuje na przykład 40 różnych stron internetowych należących do różnych firm z różnych stron świata. O cenie już wspominałem. Jest to też rozwiązanie satysfakcjonujące z punktu widzenia szybkości i stabilności działania. W opinii wielu osób niestety niezbyt dobre ze względu na SEO.

Polecamy serwer współdzielony z szybkimi dyskami SSD pod małe sklepy internetowe.

Hosting VPS dla sklepu internetowego

Po drugie, VPS. Jest to rozwiązanie podobne do poprzedniego. Tu także wyodrębniono część serwera i zadedykowano ją Tobie. Różnice jednak są wyraźne. Możesz zarządzać maszyną zdalnie. Dla wielu osób ma znaczenie przede wszystkim to, że możesz instalować dodatkowe programy na serwerze (które być może uznasz na potrzebne), a na to nie pozwala serwer współdzielony. Masz także dostęp do pełnej mocy obliczeniowej serwera, a nie do jej ułamka. Oprócz tego usługa ta jest trochę droższa.

Hosting VPS polecamy dla większych i bardziej rozbudowanych e-sklepów.

Hosting dedykowany dla sklepu internetowego

Po trzecie, serwer dedykowany. Wyobraź sobie, że kupujesz super szybką maszynę, demona szybkości, wstawiasz pod biurko i właśnie na nim będzie hulać cały Twój internetowy biznes. Jest to możliwe, choć tak się nie robi. Za to bierze się taką maszynę w dzierżawę i cały serwer jest dla ciebie: cała pojemność dysków i moc obliczeniowa. Również z punktu widzenia SEO wydaje się to być idealnym rozwiązaniem. I jak łatwo się domyślić jest to opcja najdroższa.

Podobnie jak z VPS, hosting dedykowany polecamy dla większych sklepów online.

Ile kosztuje hosting dla sklepu internetowego?

Musisz przygotować się na wydatek co najmniej około 1000 i więcej złotych. Tyle właśnie (dokładnie 736,56 zł) kosztuje hosting VPS cyber_folks, a dokładnie pakiet vps_FLY!. Obowiązuje tu płatność w formie miesięcznej (abonament), a przez pierwszy rok suma wydatków na serwer wyniesie wspomnianie niecałe 750 złotych. Oczywiście w pierwszym roku, gdyż obowiązuje promocja -58%. Odnowienie jest odpowiednio droższe.

W powyższej ofercie dostaniesz serwer VPS z nielimitowanym transferem, pojemnością 150 GB, szybkimi dyskami SSD, rozszerzonym backupem do 28 dni oraz rozszerzonym antyDDoS-em. Brzmi bardzo dobrze! Tym bardziej, że podobna oferta cal.pl - pakiet VPS Pro z 160 GB - kosztuje rocznie aż 1709,70 zł.

Ceny potrafią być jeszcze wyższe. Gigant OVH oferuje pakiet Elite z dyskami SSD (160 do 640 GB NVMe) w cenie od 2050,46 zł brutto. Tyle kosztuje wariant podstawowy 160 GB NVMe, a kolejne są jeszcze droższe.

Jak widzisz, cena porządnego hostingu dla sklepu internetowego - w tym przypadku VPS - potrafi całkiem sporo kosztować. Z drugiej strony ceny te są rozbijane na 12 miesięcy, więc nie są aż tak odczuwalne jak w przypadku płatności jednorazowej.

Zobacz na hostingi VPS 150 GB i więcej w naszej porównywarce serwerów!

Jaki hosting pod sklep internetowy? Podsumowanie

Udało Cię ograniczyć możliwości? Świetnie. Teraz sprawdź, która grupa rozwiązań byłaby najlepsza dla Ciebie. Ogólna prawidłowość jest taka: duże, stabilne sklepy, dla których liczy się to, aby były one zawsze dostępne, stawiają na serwery dedykowane. Z pewnością większość rozwiązań e-commerce, przy których pracuje kilkanaście osób i więcej, korzysta z serwerów dedykowanych. Wśród mniejszych sklepów wygląda to różnie, ale z całą pewnością dla tych najmniejszych, będących pod opieką jednej osoby, serwer wirtualny czy VPS w zupełności wystarczą.

Komentarze

Publikowane komentarze pochodzą od użytkowników Serwisu. Hostdog.pl nie weryfikuje zamieszczanych treści zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy zamieszczone przez użytkowników informacje są prawdziwe, jak i czy użytkownicy faktycznie skorzystali z usług firm, których dotyczy komentarz. Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.